Aktualności

Wieżowiec z tubki

data dodania: 2016-04-24

Mozolne gwintowanie prętów ze stali nierdzewnej i gigantyczne nakrętki? Czy może spawanie ich, co zdaniem wielu defektologów, zawsze jest zaproszeniem późniejszego pęknięcia? Zdaniem architekta i wizjonera Grega Lynne’a, istnieje prosta alternatywa dla stosowania na budowach wkrętów i maszyn spawalniczych: wszystko można przecież skleić.

Greg Lynn jest zdecydowany bronić swojego zdania – i na dowód przywołuje inne branże, w których klejenie już dawno stało się najpopularniejszą metodą łączenia różnych elementów. „Klejone są kadłuby odrzutowców, karoseria samochodów i wiatraki turbin wiatrowych” – zauważa, a dodatkowym argumentem może być fakt, że do branży budowlanej trafiają kolejni specjaliści od klejenia szybowców i jachtów, tacy jak architekt i inżynier Biil Kreysler.

Naturalnie, są to kleje nowej generacji, łączące poszczególne elementy i wiążące je w całość w kilka sekund. Zwykle – w odróżnieniu od używania systemów śrub i nakrętek – wiąże to połączone elementy w sposób absolutnie trwały – by tak rzec – nieodmienny. Atutów takich projektów są jednak dziesiątki, począwszy od gospodarczych: klejenie jest wielokrotnie tańsze od spawania, znika też udręka każdej budowy, jaką są setki niepasujących do siebie nakrętek i śrub. Ponadto klejone kompozycje kompozytowe mają w zasadzie jednorodną rozszerzalność cieplną – w przypadku „tradycyjnych” wieżowców problemem jest większa rozszerzalność stali niż jakichkolwiek innych wykorzystywanych do budowy materiałów.

Osobną kwestią jest rozpropagowanie nowej metody budowlanej. Na razie liczbę wzniesionych w ten sposób budynków szacuje się w najlepszym razie na dziesiątki i są to kosztowne, nieco snobistyczne projekty w rodzaju siedziby koncernu Apple w Londynie, wzniesionej przez firmę Foster i Parnerzy. Entuzjaści zapewniają jednak, że w budowę „klejonych” (a co za tym idzie, osłoniętych przed wstrząsami) domów jednorodzinnych zamierzają zaangażować się np. władze Japonii. Rozwój tej technologii popierać też może branża petrochemiczna, która wraz z rozwojem alternatywnych form transportu poszukiwać będzie nowych zatrudnień. Kto zatem za młodu sklejał modele – może uznać, że kariera stoi przed nim otworem. (ws)

Kwiecień 2015
data dodania: 2015-04-23
Chiny przechodzą przyspieszoną urbanizację na skalę niespotykaną w dziejach, miliony mieszkańców wsi przenoszą się dobrowolnie, lub za subtelną namową władz do nowo budowanych metropolii. Od 1978 roku szacuje się, że w Państwie Środka powstało już około 500 nowych miast. Rozmach i tempo w jakim powstają nowe metropolie może przeciętnego europejczyka wprawić w zdumienie. Część miast, które powstały dosłownie w szczerym polu nie jest wynikiem starannego planowania... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Nowoczesne technologie pozwalają na budowanie coraz to wyższych budynków w tempie, które jeszcze w dwudziestym wieku inżynierowie uznaliby za niemożliwe do osiągnięcia. Korzystają na tym kraje rozwijające się, w których ambicje często biorą górę na ekonomicznym rozsądkiem. Super-wysokościowce stały się symbolem prosperity i rosnącej potęgi gospodarczej dla wielu krajów, w szczególności Zatoki Perskiej i Chin. Obecnie miano najwyższej budowli... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Na początku maja w ofercie naszego Biura Architektonicznego KB Projekt... więcej...
data dodania: 2015-04-03
Obecnie na rynku mamy szeroki wybór w kwestii ogrzewania domu. W gotowych projektach domów, zazwyczaj sugeruje się rodzaj ogrzewania. Od tego dopasowania rodzaju ogrzewania zależy w dużej mierze, obecnie wymagana charakterystyka energetyczna budynku. Musimy dobrze zastanowić się nad tym wyborem, gdyż rodzaj kotłowni ma swoje określone wymagania adaptacyjne. Np. kotłownia na paliwo stałe musi mieć co najmniej 7m2 powierzchni i okno. Nie zawsze jest możliwość dostosowania... więcej...