Aktualności

Jak wybrać dobry warsztat?

data dodania: 2014-04-24

Warsztat samochodowy Autolin z Kielc zajmuje się naprawą i obsługą wszystkich pojazdów samochodowych, w tym autobusów, pojazdów ciężarowych, a nawet motocykli czy popularnych w ostatnim czasie quadów. Od 2005 roku firma funkcjonuje w nowej lokalizacji. Wykorzystuje do tego dawny budynek warsztatowy, zaadoptowany pod wymagania sprzętowe. Pracownicy posługują się nowoczesnymi komputerami diagnostycznymi, warsztat dysponuje urządzeniami do obsługi i czyszczenia klimatyzacji w pojazdach ciężarowych i autobusach. Autolin oferuje także pełny serwis ogumienia, oraz możliwość ustawienia geometrii, nawet w zaawansowanych układach zawieszenia.

Duży wzrost wolumenu sprzedaży nowych samochodów, nie znajduje jak na razie większego przełożenia na sytuację małych rodzinnych warsztatów. Widać to doskonale na na przykładzie warsztatu Autolin, w którym ilość pracowników spadła z 9 do 6. Nie wpływa to jednak na jakość obsługi. Klienci przyjeżdżający do warsztatu oczekują niezmiennie szybkiej i skutecznej naprawy, z gwarancją, kulturalnej obsługi. Są to lata pracy i budowanie zaufania klienta, informacja i reklama internetowa z opiniami klientów. Sytuacja na rynku nie jest więc łatwa, dlatego nie dziwi, że celem dla właścicieli jest przede wszystkim przetrwać mimo niekorzystnej polityki fiskalno-socjalnej. Problemem są głównie zbyt duże koszty pracy i obciążenia. Zbyt mało zostaje na inwestycje i rozwój. W tej sytuacji firma raczej nie planuje budowy nowego warsztatu, choć w sprzedaży pojawiły się niedrogie projekty warsztatów samochodowych. Ponadto na rynku jest już przesyt warsztatów, oczywiście o różnych standardach, które w zależności od regionu są inne.

Jakie są zalety małych warsztatów samochodowych? Mały, rodzinny ma swoje plusy, jednak w dobie internetu to za mało, pozwoli przeżyć, ale nie rozwijać się w tempie szybkim. Autoryzowany punkt niestety zmusza do dostosowania wymagań producenta, generuję o wiele większe koszty na które trudno wyrobić. Konkurencyjne są warsztaty nieautoryzowane z wszechstronnymi pracownikami, których trzeba ciągle szkolić i rozwijać, wyposażyć w coraz nowsze technologie, by mogli sobie poradzić z rozwojem tej branży.

A Czyn powinien kierować się klient pragnący znaleźć dobry warsztat? Rada jest jedna, wybierać sprawdzonych, niekoniecznie najtańszych, ten pęd do taniości niszczy aktywnych i rozwojowych przedsiębiorców. Nie da się, przy minimalnych stawkach stworzyć skutecznej i wykwalifikowanej kadry, której trzeba zapewnić nowoczesne narzędzia i godziwe warunki pracy. Opinie w internecie są pomocne, jednak należy też brać pod uwagę, że pozytywne opinie mogą generować sami nieuczciwi przedsiębiorcy, najczęściej styl ich zdradza, większa ilość opinii w krótkich odstępach czasu itp. Z kolei negatywy bywają dziełem konkurencji lub jednego klienta, który swoją złością stara się maksymalnie zaszkodzić nielubianemu warsztatowi lub osobie. Na większości portali opiniotwórczych jest możliwość zapytania twórcy komentarzy o prawdziwość doświadczeń z daną firmą. Jednak nie da się sfabrykować większości opinii, czyli wyciągać trzeba średnią z ocen, plus tzw. poczta pantoflowa lub własne doświadczenia klienta z daną firmą.

Klienci powinni zwrócić uwagę na sposób wykazania konieczności napraw, na warunki gwarancji (dadzą ją tylko te firmy, które nie oszukują na jakości użytych materiałów oraz dokumentują każdą wykonaną usługę) oraz na terminowość wykonania, która świadczy o rzetelności firmy.

Styczeń 2014
data dodania: 2014-01-17
Inwestorzy planujący budowę domu nie mogą narzekać. Sytuacja na rynku materiałów budowlanych jest dla nich niezwykle korzystna. W IV kwartale 2013 r pogłębiły się spadki cen, co więcej tanieją też koszty robocizny. więcej...