Aktualności

„Architektura zaczyna się tam, gdzie kończy się inżynieria” - Walter Gropius

data dodania: 2014-05-13

Bauhaus to nazwa, z którą spotkał się każdy, kto chociaż odrobinę interesuje się tematem architektury i projektowania. Ta uczelnia artystyczno–rzemieślicza powstała w 1919 roku po połączeniu Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych. Stała się również synonimem kierunku architektonicznego, będącego jednym z odłamów niemieckiego modernizmu. Głównym założeniem Bauhausu było zniesienie podziału między artystami, architektami, rzemieślnikami i przemysłowcami, aby każdy z nich, niezależnie czy  chodziło o projekt domu, lampy, stołu czy wielkiej fabryki, wniósł  wkład w tworzenie jednego, wspólnego dzieła, zachowując jednocześnie swoją indywidualność. Idee głoszone przez wykładowców Bauhausu przyczyniły się do zrewolucjonizowania poglądów na różne rodzaje sztuki. To tam narodził się powszechnie stosowany później w projektowaniu zarówno przestrzeni jak i przedmiotów funkcjonalizm. W myśl zasad Bauhausu architektura miała być nowoczesna, funkcjonalna, integralnie związana z innymi dziedzinami sztuki, miała także regulować relacje między krajobrazem, techniką, przyrodą i człowiekiem a architekt stać się miał także  „projektantem życia społecznego”.

Pomysłodawcą Bauhausu, a co za tym idzie inspiratorem rewolucji jaka odbyła się w dziedzinie projektowania i designu był Walter Gropius, uznawany do dzisiaj za jednego z pionierskich mistrzów nowoczesnej architektury i wymieniany w jednym gronie z takimi sławami świata architektury jak Ludwig Mies van der Rohe czy Frank Lloyd Wright. Walter Adolf Georg Gropius urodził się w Berlinie 18 maja 1883. Pochodził ze słynnej rodziny wydawców i księgarzy, a jego stryjecznym dziadkiem był Martin Gropius jeden z najznamienitszych architektów niemieckich epoki historyzmu. W roku 1903  rozpoczął studia architektoniczne w Monachium a później w Berlinie,  których jednak nie udało mu się ukończyć. Dzięki pomocy kolekcjonera sztuki Karla-Ernsta Osthausa został w 1908 roku asystentem w biurze architektonicznym Petera Behrensa w Berlinie. W tym okresie ujawniła się, popularyzowana później przez Bauhaus, fascynacja Gropiusa gotowymi, powtarzalnymi elementami tzw. prefabrykatami, które w połączeniu mogły tworzyć różne kombinacje architektoniczne. Efektem tego było przedstawienie w 1910 roku koncepcji domów mieszkalnych stawianych na skalę przemysłową dzięki normalizacji elementów konstrukcyjnych. Projekt ten mimo iż niezwykle śmiały i nowatorki został jednak odrzucony.

Wkrótce potem Gropius zrezygnował z pracy u Brehensa i założył własne biuro projektowe. W latach 1910 – 1925 realizował projekt przebudowy i rozbudowy fabryki Fagus w Alfeld, który jest uznawany za jeden z najlepszych przykładów zastosowania zasad wczesnego modernizmu. Ścinany z dużą ilością przeszkleń między stalowymi filarami, a także całkowicie szklany narożnik to efekt połączenia modernistycznej zasady „forma odzwierciedla funkcję” i troski Gropiusa o zdrowe warunki pracy robotników. Gropius nie ograniczał się jednak tylko do architektury, w tym okresie projektował też wnętrza, meble a nawet lokomotywy i karoserie samochodowe. Prace przerwał wybuch pierwszej wojny światowej w 1914 roku. Okres powojenny to czas rozkwitu kariery Gropiusa. W 1919 roku zaproponowano mu objęcie stanowiska dyrektora Szkoły Rzemiosł Artystycznych, którą później przekształcił w Bauhaus. Za cel postawiono sobie poprawę jakości estetycznej i piękna każdego domu za pomocą przedmiotów produkowanych na skalę przemysłową. Za sukcesem idei Bauhausu stała też doskonale zorganizowana przez Gropiusa polityka kadrowa. Wykładowcami byli tam między innymi Lyonel Feininger, Paul Klee, Oskar Schlemmer i Wassily Kandinsky. Po przejęciu władzy przez nazistów Gropius zdecydował się na wyjazd do Wielkiej Brytanii, gdzie współpracował  z angielskim architektem Maxwellem Fryem. Ostatecznie osiadł w Stanach Zjednoczonych gdzie w 1938 roku otrzymał propozycję funkcji dziekana wydziału architektury na Uniwersytecie Harvarda, którą sprawował aż do przejścia na emeryturę w 1952 roku. Zmarł 6 lipca 1969 roku w Bostonie zostawiając po sobie szereg nie tylko projektów domów, fabryk, budynków instytucjonalnych ale i  publikacji oraz idei, które stworzyły podwaliny współczesnej architektury.

Dom Gropiusa

Projekt domu architekta jest jednym z najznamienitszych przykładów modernistycznej architektury krajobrazu w USA. Zaprojektowany w 1937 roku a zbudowany rok później budynek miał być też ilustracją tych elementów architektury Nowej Anglii, które według Gropiusa wciąż były „żywe” i godne uwagi. Zgodnie z filozofią Bauhausu, każdy aspekt domu i otaczającego go krajobrazu został zaprojektowany dla maksymalnej wydajności i prostoty. Bryła domu to swoisty kolaż materiałów typowych dla architektury Nowej Anglii takich jak drewno i cegła, z materiałami przemysłowymi szkłem, stalą i chromem. Czymś co zdecydowanie wyróżnia budynek spośród okolicznej zabudowy jest płaski dach, lekko nachylony do centrum tak aby woda deszczowa mogła swobodnie spływać do suchej studni umieszczonej na posesji. Na plan domu składa się pokój dzienny połączony otwartą przestrzenią z jadalnią, kuchnia, biuro, szwalnia, trzy sypialnie oraz cztery łazienki umieszczone w mniej widocznym północno – zachodnim rogu domu. Na szczególną uwagę zasługuje projekt największej sypialni umieszczonej na drugiej kondygnacji. Przeznaczona była ona dla adoptowanej córki architekta Ati. Miała osobne wejście po spiralnych, żelaznych schodach a także prywatny taras na dachu umożliwiający spędzanie nocy pod gwiazdami. Dom nie ma narzuconej sztucznej symetrii, jest wolnym układem kolejnych pokoi, z zarysowanym wyraźnie podziałem na część mieszkalną i gospodarczą. Ciekawym aspektem jest również naturalne doświetlenie wnętrza. Sypialnie oświetlają promienie porannego słońca natomiast część wypoczynkowa popołudniowego. Równie dużo uwagi Gropius poświęcił otoczeniu domu, dobierając skrupulatnie odpowiednie gatunki drzew i krzewów a cały dom został tak przemyślany aby stać się częścią krajobrazu ekologicznego podkreślając związek między strukturą a miejscem.

Walter Gropius był szczególnym rodzajem architekta – projektantem wizjonerem, wyprzedającym epokę w której żył. Wiele z jego rozwiązań i idei, tak dla nas teraz oczywistych i naturalnych,  stało się kamieniem milowym współczesnej architektury i tworząc jej podwaliny. Najlepszym podsumowaniem tej postaci a także całej idei Bauhausu mogą być słowa ostatniego dyrektora uczelni Miesa van der Rohea „Bauhaus to nie była instytucja … to był pomysł”.

 GC

źródło fot.:  wikipedia.org

Wrzesień 2014
data dodania: 2014-09-30
Ralph Adams Cram to wpływowy amerykański architekt, działający na przełomie XIX i XX wieku w Nowym Jorku i Bostonie, określany często, z racji licznych koncepcji budynków kolegialnych i neogotyckich świątyń, mianem „architekta kościelnego”.  Ta dość specyficzna „łatka” nadana mu przez środowisko architektoniczne nie oznacza jednak, że prace Crama cyrkulowały jedynie wokół obiektów sakralnych. Z równym powodzeniem kreślił... więcej...
data dodania: 2014-09-29
Nie za duży i nie za mały, prosty front, ale reprezentacyjna elewacja ogrodowa, dodatkowo ma to „coś”. Z klasą, funkcjonalny i tani w budowie oraz późniejszej eksploatacji. To właśnie projekt domu MIECZYKOWICE (DM-6541). Elewacje przyciągają uwagę prostotą, okraszoną niewielką ilością detali. Uroczy wykusz od strony ogrodu nadaje budynkowi wyjątkowego charakteru i jest jedynym, ale ważnym i potrzebnym ozdobnikiem w całym przedsięwzięciu. Dwuspadowy dach nieco... więcej...
data dodania: 2014-09-25
Budowa domu jest zazwyczaj długotrwałym procesem i każdemu inwestorowi zależy by efekt końcowy był jak najlepszy. Dlatego warto szczególną uwagę poświęcić na to w jaki sposób wykończone zostaną poszczególne elewacje. Kluczową rolę odgrywa tu dobranie odpowiednich kolorów tak, by całość założenia była spójna i jednolita. Podczas doboru kolorów elewacji i dachu powinniśmy zwrócić uwagę na wiele aspektów domu, który... więcej...
data dodania: 2014-09-24
Każdy z nas lubi od czasu do czasu opuścić domowe pielesze, wyjść aby dla odmiany zjeść w innym otoczeniu czy dobrze się zabawić. Projekt budynku restauracyjnego K-17 powstał z myślą o wymagających klientach którym od czasu do czasu być może nudzi się codzienność i dla urozmaicenia mieliby ochotę np. zjeść królewskie śniadanie w miłym otoczeniu. Ta trzykondygnacyjna rozłożysta bryła,jest w pełni przystosowana aby pełnić funkcję domu weselnego. Budynek... więcej...
data dodania: 2014-09-23
Ekspresjonizm to styl w architekturze europejskiej rozwijający się na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Stanowił on formę przejściową między secesją a wczesnym modernizmem stąd też projekty domów, budynków komercyjnych czy instytucjonalnych tego okresu łączyły w sobie cechy obu tych kierunków. Silnie zakorzenione w przeszłości i jednocześnie otwarte na przyszłość stawały się pomostem łączącym te dwa diametralnie różne style... więcej...
data dodania: 2014-09-22
To najważniejsze cechy, jakie powinien posiadać dom mieszkalny. Taki jest właśnie projekt WAWRZYNÓW (DM-6536) z nowej oferty naszego biura. Prosta, ale ciekawa bryła z reprezentacyjnymi balkonami i tarasem w elewacji bocznej oraz ciekawym podcieniem w elewacji wejściowej tworzą wrażenie elegancji, spokoju i ładu. Całość przykrywa dwuspadowy dach, rozciągający się również nad górnym balkonem. Projekt domu przewiduje bardzo funkcjonalne wnętrze.... więcej...
data dodania: 2014-09-18
Mamy już wrzesień, można więc podsumować jak wyglądała kondycja budownictwa mieszkaniowego w pierwszych sześciu miesiącach tego roku. Budowlańcy na pewno nie mogą narzekać, jak do tej pory wydano nieco ponad 87 tysięcy pozwoleń na budowę, czyli o 1,5% więcej niż w analogicznym okresie 2013r. Tradycyjnie najwięcej buduje się w najbogatszych regionach Polski. Najwięcej pozwoleń wydano na Mazowszu (12112.), Wielkopolsce (9916), Małopolsce (9440) i Śląsku (8148). W ogólnej... więcej...
data dodania: 2014-09-18
W natłoku codziennych spraw i obowiązków wobec rodziny czy pracy, często... więcej...
data dodania: 2014-09-16
Sean Godsell to przedstawiciel nowej generacji australijskich... więcej...
data dodania: 2014-09-15
To propozycja dla rodzin, które poszukują wygodnego, choć niezbyt wielkiego gabarytowo i powierzchniowo budynku, dającego możliwość mieszkania razem, ale z zachowaniem odrębnych gospodarstw domowych i przy wydzieleniu osobnej przestrzeni mieszkalnej. Taki właśnie jest projekt MIELNO (DM-6489). Funkcjonalny, prosty, z wydzieloną, osobną klatką schodową. Posiada dwuspadowy dach, wygodne balkony. Estetyczna bryła przyciąga symetrią i ładem. Duże przeszklenia pozwalają na doskonałe... więcej...
data dodania: 2014-09-11
Są w naszym,życiu chwile które ze względu na swoją wagę chcielibyśmy spędzić w dobrej atmosferze i przyjaznym, niebanalnym otoczeniu. Do takich chwil możemy zaliczyć... więcej...
data dodania: 2014-09-11
Materiały budowlane z ceramiki cieszą się w Polsce dużą popularnością, ich specyficzną odmianą o ciekawych właściwościach jest ceramika poryzowana, zwana też potocznie „ciepłą”. W stosunku do tradycyjnej ma ona lepsze właściwości termoizolacyjne, które uzyskuje się dzięki nieco innej technologii. Składnikami są tu; glina, woda oraz trociny lub mączka drzewna, które pod wpływem wysokiej temperatury ulegają spaleniu i pozostawiają po sobie mikro pory... więcej...
data dodania: 2014-09-09
Wieżowce to nieodłączny element współczesnej tkanki urbanistycznej. Charakterystyczne, strzeliste bryły, na stałe wpisały się w pejzaż wielu miast i zdominowały panoramy metropolii do tego stopnia, że z czasem stały się ich wizytówką czego świetnym przykładem jest chociażby Nowy Jork. Obecnie tak popularne, niegdyś budziły sensację i wyzwalały skrajne emocje. Jedni widzieli w nich zapowiedź przyszłości projektowania inni twierdzili, że psują strukturę i wewnętrzną... więcej...
data dodania: 2014-09-04
Silikaty są materiałami wapienno-piaskowymi, powstającymi z naturalnych surowców. W ostatnich latach narosło wokół nich... więcej...
data dodania: 2014-09-04
W chwili obecnej w naszym biurze architektonicznym KB Projekt dla... więcej...