Aktualności

Łącznie, rozłącznie?

data dodania: 2017-02-13

To nie tylko kwestia pisowni – to także wyzwanie stojące przed każdym, kto chce zaprojektować dom jednorodzinny w sposób najlepiej służący rodzinie i – przynajmniej na parterze, gdzie zwykle koncentruje się życie w ciągu dnia – jest to poważne wyzwanie. Jedna wielka przestrzeń czy zakamarki i wydzielenie miejsc o różnym nastroju, wyposażeniu, prywatności?

Zwykle kwestia ta powraca przy okazji rozterek w kwestii rozdzielności kuchni i salonu, które przybierają kształt kwadratury koła. Kuchnia zintegrowana czy odizolowana? Sprzęty Alessi wyglądają dobrze, fronty szafek też da się dopasować, ale zawsze zostaje zdradliwy podmuch smażonej cebulki, który umknie wszystkim wyciągom.. (inna rzecz, że prześlizgnie się również przez drzwi: wobec cebulki, smażonych krewetek i ryb w ogóle jesteśmy, jak się wydaje, na straconych pozycjach).

Nowojorski projektant i architekt Todd Bracher, o którego dokonaniach mieliśmy już okazję pisać, rozstrzygnął tę kwestię w sposób radykalny: w projekcie „Das Haus”, przygotowanym na międzynarodowe targi architektury w Kolonii, zaproponował całkowite zniesienie tradycyjnych podziałów architektonicznych, oferując wizję urządzenia świata domowego w hangarze/kontenerze ze sklejki. „Chciałem przekonać się, jak wyglądałby dom, gdyby architekci i projektanci nie byli ograniczeni istniejącą architekturą tradycyjnych domów Zachodu, gdzie poszczególne pokoje służą odrębnym funkcjom” – wyznał.

Większość projektantów i użytkowników nie pójdzie tak daleko, wielu marzy się jednak zmienność, możliwość uwolnienia się od rygoryzmu pokojów i form. Rozwiązaniem dla nich może stać się pomysł londyńskiego studia Azman Architects, które w wielkim stylu sięgnęło po pomysł stary jak świat: rozsuwane ścienne panele, mogące podzielić dużą salę na kilka części, wydzielić pokój lub domknąć kuchnię.

W scenografii teatralnej rozwiązanie to znane jest od XVII wieku; w domach prywatnych i rezydencjach również funkcjonowało, większość z nas zna je jednak w dość siermiężnej wersji: ciężkie i poskrzypujące drewniane drzwi, bolce, którymi z różnym szczęściem mocowano je po rozsunięciu, wpusty do bolców w parkiecie, nieraz porysowany sufit – cała toporna i zawodna maszyneria.

Przesuwne ściany nowej generacji są od rząd wielkości lżejsze (co nie znaczy, że mniej masywne), bezszmerowe i mocowane bez uszczerbku dla podłogi lub ścian, często przy pomocy mocnych uchwytów magnetycznych. Kuchnia może stać się azylem dla dwojga, jadalnia – powiększyć o sąsiadujący pokoik na czas projekcji filmu. Budowanie sceny życia domowego nigdy nie było tak kuszące. [ws]

 

 

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-31

Okolice Sylwestra to naturalny czas, by pomyśleć o recyclingu tego, co pozostaje po szampańskich zabawach – także w kontekście budownictwa i wykorzystywania odpadów jako surowców.
Projektów „Domów z butelek” powstało już kilkaset, wszystkie według podobnego schematu: położone na płask, połączone spoiwem butelki świetnie sprawdzają się jako cegły. Sprawdziłyby się pewnie i butelki od szampana, wyjątkowo przecież grubościenne, więc i odporne, choć ze względu... więcej...

data dodania: 2018-12-30

Doniczki? Oczywiście. Sadzonki w kuchni? Jak najbardziej. Ogródek z warzywami za domem? Coraz częściej, w miarę, jak rośnie moda na „eko”. Ale umieszczenie gigantycznych donic na warzywa i zboża na fasadzie budynku, tak, by łatwo było można po nie sięgnąć, to pomysł, na który wpada niewielu projektantów domów jednorodzinnych: na szczęście architektom ze studia Bomzero w Kuala Lumpur nie zabrakło odwagi ani fantazji.

więcej...
data dodania: 2018-12-29

Wykorzystywanie dawnych, zrujnowanych lub w najlepszym razie porzuconych budynków gospodarczych na nowe domy jednorodzinne to częsta, modna i cenna dla krajobrazu kulturowego praktyka. Od Skandynawii po Nową Anglię dawne młyny, kaszarnie i stajnie są przebudowywane i częściowo wyburzane, by stworzyć miejsce dla nowych mieszkańców. Ale rozwiązanie, po które sięgnęło mediolańskie studio Wok, idzie o kilka kroków dalej: dawna murowana stodoła, stojąca w toskańskim pejzażu, została... więcej...

data dodania: 2018-12-28

Rozwiązanie, zaproponowane przez belgijskie studio architektoniczne Gijs Van Vaerenbergh, na pozór niewiele znaleźć może zastosowań w architekturze: flamandzcy twórcy zaprojektowali bowiem rodzaj pawilonu, przeznaczonego na uroczystości na… niemieckim cmentarzu wojennym z pierwszej wojny światowej. A jednak elegancja  i prostota tego rozwiązania są czymś, do czego nawiązać mogą projektanci małej architektury i domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-12-23

Projekty domów jednorodzinnych zazwyczaj odwołują się do logiki symetrii: konkretne budynki są skupione wokół centralnego miejsca (jadalni, kuchni), za czym w chłodniejszym klimacie przemawia również ekonomia i ergonomika. W Argentynie można jednak mniej przejmować się tego rodzaju względami: może dlatego architekt Pablo Gagliardo zdecydował się na wzniesienie budynku o powierzchni aż 370 m.kw. na planie wąskiego prostokąta?

więcej...
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...