Aktualności

David Chancellor, William Rex Patrick i Butterfly House.

data dodania: 2014-04-29

Architektów podzielić możemy na dwie grupy. Jest spore grono indywidualistów, ludzi chcących mieć pełną kontrolę nad powstającym budynkiem, jego konstrukcją  i materiałami użytymi przy jego budowie. Część z nich idzie o krok dalej i zajmuje się również wystrojem wnętrza a nawet projektami mebli i wyposażenia. Drugą grupę stanowią ci architekci, którzy wolą pracować w zespole. Jego członkowie wzajemnie się uzupełniają, szukają rozwiązań a powstały projekt domu jest kolażem ich umiejętności i pomysłów a przez to unikalny i jedyny w swoim rodzaju. Jednym ze słynniejszych przedstawicieli tej grupy jest z całą pewnością australijski duet  tworzony przez Davida Chancellora i Williama Rexa Patrica, którego projekty domów - nawet te sprzed sześćdziesięciu lat jak Butterfly House - nadal zachwyca swoją świeżością i niebanalnym podejściem do tematu.

William Rex Patrick urodzony w 1927 roku, wszedł w świat architektury w bardzo młodym wieku pracując jako asystent w biurze Parnell i Pierce. W 1943 roku opuścił firmę i wrócił na studia architektoniczne na  Technical College w Melbourne, które ukończył w 1949 roku. David Chancellor rocznik '26 po uzyskaniu tytułu inżyniera w 1944, pracował jako kreślarz. Obaj panowie spotkali się w firmie Yuncken Freeman Brothers i nawiązali ścisła współpracę, której owocem było kilka realizacji i prac konkursowych. W 1953 roku założyli własne biuro architektoniczne. Lata sześćdziesiąte to okres gwałtownego rozwoju  firmy i gruntowania jej pozycji na rynku głównie za sprawą licznych koncepcji budynków mieszkalnych wprost stworzonych dla warunków australijskich. Projekty domów ich autorstwa to swoiste połączenie przejrzystości strukturalnej  Richarda Neutry z zasadami planowania i teksturami w ciepłych odcieniach Franka Lloyda Wrigta.  W ich dorobku znajdziemy również wiele budynków usługowych i instytucjonalnych takich jak banki, szpitale, kościoły i budynki uniwersyteckie,  wnosząc znaczący wkład w historię australijskiej architektury.

Dom McCraitha zwany też „butterfly house” zaprojektowany został w 1954 a jego budowę ukończono w 1956 roku. Usytuowany jest na Półwyspie Mornington z pięknym widokiem na Port Philip Bay. Swoją nazwę zawdzięcza unikatowemu kształtowi geometrycznemu bryły, która przypomina motyla. Projekt ten ze swoimi ostro obciętymi krawędziami i strukturami przełamującymi powierzchnie jest jednym z najbardziej obrazowych przykładów modernizmu strukturalnego lat pięćdziesiątych w Victorii, wyznaczając jednocześnie nowy standard dla domów w Australii. Jest też jednym z najwcześniejszych przykładów zastosowania stali prefabrykowanej w rodzimym budownictwie. Rdzeń konstrukcji stanowią bowiem dwie trójkątne  stalowe ramy przytwierdzone do betonowych fundamentów i usztywnione stalowym krzyżem oraz płatwiami, tworząc podstawę dla pierwszego piętra. Dzięki zlokalizowaniu pralni oraz łazienki na parterze, górna kondygnacja mogła być w pełni zagospodarowane przez główne przestrzenie mieszkalne. Zrezygnowano z tradycyjnego podziału na salon i jadalnie tworząc otwartą, płynną i niesformalizowaną przestrzeń łatwą do zaaranżowania. Projekt piętra uzupełnia kuchnia i sypialnia. Zastosowanie dużej ilości przeszkleń pozwoliło naturalnemu światłu swobodnie przepływać przez budynek oraz otworzyć jego wnętrze na przepiękne otoczenie. Ciekawostką jest fakt, że dom mimo upływu sześćdziesięciu lat, pozostał w stanie bardzo zbliżonym do pierwotnego . Mowa tu nie tylko o układzie pomieszczeń ale również o kolorach ścian na zewnątrz  i wewnątrz, meblach i wyposażeniu. Pozwala odbyć swoistą podróż w czasie a jednocześnie świadczy o klasie projektantów. „Butterfly house” to skrawek lat pięćdziesiątych zamknięty w ponadczasowej formie.

GC

źródło fot.:  wikipedia.org

Maj 2018
data dodania: 2018-05-21

Projekty domów jednorodzinnych zwykle grają światłem, delikatnością, „oddechem”. Ale kanadyjskie Atelier Barda stawia na przysadzistość, solidność na pograniczu toporności projektowanych przez siebie murów – i tak pomyślane rozwiązania przyciągają uwagę. Może przez poczucie bezpieczeństwa, jakie oferują? A  może przez wolność zwiedzających od doszukiwania się oryginalnych załamań muru i nawiązań stylistycznych?
 

więcej...
data dodania: 2018-05-18

W modzie są rozmaite rekonstrukcje architektury antycznej, ale projekt studia MDRDV nie dotyczy dziedzictwa faraonów, lecz XX-wiecznego dyktatorskiego koszmaru: i dobrze wróży nadziejom na odnowienie szeregu pomników przeszłości, których wyburzenie byłoby zbyt kosztowne i politycznie, i architektonicznie. Czy udałoby się sporządzić podobny projekt dla domów jednorodzinnych i rezydencji?

więcej...
data dodania: 2018-05-17

Kolejna sprzeczność? „Piwniczna izba” to przecież synonim wnętrza niedoświetlonego, ciemnego, czasem wręcz zupełnie odciętego od światła dziennego. Ale najwyraźniej nie wówczas, gdy w grę wchodzi.. rozbudowa piwnicy winiarskiej. Projekt domu jednorodzinnego, który wyrasta z omszałych, pełnych beczek fundamentów, zwraca uwagę właśnie gigantycznymi przeszkleniami, które bardziej kojarzą się z wieżą lotniska czy kabiną maszynisty pociągu. Ale też – jest na co patrzeć.

więcej...
data dodania: 2018-05-17

Uwaga: Barraganowi, nie „bałaganowi”, chociaż wielobarwność rozwiązania rzeczywiście może się wydawać czymś nietuzinkowym w krainie betonowego baranka. Ale zmarły przed 30 laty legendarny architekt meksykański robił z kolorem cuda. Dom jednorodzinny wzniesiony w kalifornijskim Monterrey pozwala smakować urodę życia na wiele sposobów.

więcej...
data dodania: 2018-05-15

Pomysłodawcy „La Roja” sugerowali się barwami, nieraz występującymi w przypadku dekoracji budynków w Chile, w winnej dolinie Maipo, ale i tak przyznają, że rzadko kiedy projekt domu jednorodzinnego pojawia się w tak odważnym odcieniu. Jeśli już jednak się tak zdarzy, to rzadko kiedy w takim przypadku najważniejszy okazuje się nie kolor, lecz konstrukcja.

więcej...
data dodania: 2018-05-13

Zwykło się uważać, że w projektach apartamentów i domów jednorodzinnych możliwe są wszelkie udziwnienia - wysokie sufity, niecodzienne barwy, nietuzinkowe materiały, złoto, miedź i mahoń - ale jedna rzecz musi się zgadzać: kąty. Żeby koniecznie w narożniku było 90 stopni. 
Jest w tym racja - takie rozwiązanie potrzebne jest chociażby ze względu na "ustawność", Inna geometria pomieszczeń wymuszałaby zamawianie mebli na obstalunek, zmuszałaby do długiego przyzwyczajania... więcej...

data dodania: 2018-05-11

Projektanci domów jednorodzinnych zwykle odwołują się do wartości krajobrazu, nawiązując do gór w oddali lub leśnego charakteru parceli. Firma architektoniczna o polskich korzeniach, Bohlin Cywinski Jackson, postanowiła jednak zaoferować zleceniodawcy z malowniczego Wyoming znacznie więcej: stworzyli dlań prawdziwe „okno na świat”, pozwalające w dwójnasób cieszyć się niepowtarzalnym górskim krajobrazem.

więcej...
data dodania: 2018-05-10

Stal kortenowska i kozia sierść nie są zwykle najpopularniejszymi surowcami, wybieranymi w środowisku projektantów domów jednorodzinnych w Polsce. Ale, w obliczu globalnego ocieplenia, warto przyjrzeć się, jak można zaprojektować rozwiązanie maksymalnie oszczędne, ergonomiczne i odpowiadające postawionemu przez projektantów celowi.

więcej...
data dodania: 2018-05-08

Wydawałoby się, że nie ma nic bardziej płaskiego niż ogród - to nie gra słów, ale wyciągnięcie wniosku z tego, jak zwykły wyglądać uprawy, stanowiące częśc projektu otoczenia domu jednorodzinnego. Można próbować wznoszenia ziemnych "schodków", trochę na wyrost określanych mianem "wiszących ogrodów", ale areału się nie oszuka: na parceli wielkości 20 x 20 m można zaprojektować ogród nie większy niz 20 x 20 m, minus alejki. 
Prawda? Nieprawda! Izraelska studentka... więcej...

data dodania: 2018-05-05

Łaska projektantów na pstrym koniu jeździ, wśród milionów nowo powstających budynków zawsze można będzie znaleźć taki, który idzie na przekór opinii i (na przykład) wynosi pod niebiosa tzw. „fasadę w baranka”. Ale sygnału, jaki płynie z Nowego Jorku, jednego z największych laboratoriów designu architektonicznego, nie należy lekceważyć: wygląda na to – i powinni to wziąć pod uwagę również autorzy projektów domów jednorodzinnych, chociaż zmiana te najpierw doszła... więcej...

data dodania: 2018-05-04

Jesteśmy przyzwyczajeni do sytuacji, w której z domu jednorodzinnego – przy odpowiednich rozmiarach działki budowlanej i hojnym gospodarowaniu przeszkleniami – można patrzeć na cztery strony świata; pięć, jeśli ktoś zadba o okna dachowe. Tymczasem architekci z tokijskiego studia Sugawaradaisuke stworzyli project budynku, który oferuje kilkanaście różnych “perspektyw” w zależności od miejsca, które zajmie obserwator. Niewielki domek zawiera w sobie kilkanaście różnych... więcej...

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij