GARAŻE - TYPY I RODZAJE

Wybór rodzaju garażu zależy od kształtu i szerokości działki, jaką dysponujemy. Ważne jest także, czy chcemy zamieszkać przy ruchliwej ulicy – wtedy na przykład trzeba będzie wydłużyć podjazd, by nie manewrować na głównej drodze. Każdy garaż, niezależnie od typu, powinien mieć oświetlenie i wentylację. Z przepisów wynika, że minimalna wysokość garażu to 2,2 m. To warunki ogólne, teraz czas na różne rozwiązania.

Projekt domu Grodkowo, Źródło: KB Projekt

W budynku

Gotowe projekty domów zawierają w wielu przypadkach garaż. Konstrukcja jest wkomponowana w bryłę budynku. We współczesnych budynkach to najczęściej miejsce na dwa i więcej samochodów. To po prostu konieczność – domy buduje się zazwyczaj w pewnej odległości do miasta, a posiadanie aut przez domowników daje im swobodę i nie uzależnia od komunikacji miejskiej czy prywatnej. Niestety, sprawia to też pewne kłopoty. Zadaniem architekta jest takie zaprojektowanie garażu, by nie zdominował budynku. Rozwiązań jest naprawdę wiele i na pewno dobierzemy coś, co nam się spodoba.

Na dodatek inwestorzy nie muszą martwić się, że drzwi wjazdowe do garażu zepsują elewację ich domu. Do wyboru jest wiele rodzajów bram garażowych i rolet, podobnych w fakturze do ścian, może je też wyposażyć w okna, malować, zdobić itd. itp. Ogromną zaletą włączenia garażu do bryły budynku jest oszczędność miejsca na działce. Przy wysokich cenach gruntów to argument, który trudno przecenić. Drugi wielki plus – niezależnie od pogody, po zaparkowaniu auta docieramy do domu bez konieczności korzystania z parasola. Inną wielką zaletą jest to, że przy powiązaniu garażu i domu jedna ze ścian jest wspólna, dlatego taka inwestycja jest tańsza. Praktycznym rozwiązaniem wydaje się połączenie miejsca postoju samochodu z resztą budynku poprzez kotłownię czy pomieszczenie gospodarcze. Wtedy zapach spalin czy olejów nie będzie wnikał do części mieszkalnej.

Garaż wolnostojący

Postawienie garażu obok budynku wymaga działki o większych rozmiarach, to także rozwiązanie droższe niż poprzednia wersja. By zbudować odrębne pomieszczenie, trzeba postarać się o pozwolenie na budowę. Dobrze, jeśli budyneczek utrzymany będzie w stylu i kolorystyce domu. Dla zwolenników minimalizmu i oszczędności pozostaje garaż – blaszak. Garaż wolnostojący warto ocieplić – wystarczy do tego styropian, można go też wyposażyć w ogrzewanie. Realizując taki projekt, można przy okazji zbudować schowek na rowery czy zadaszone miejsce do grillowania.

Wiata garażowa

To rozwiązanie jeszcze prostsze niż garaż – blaszak. Lekka konstrukcja z blaszanym albo drewnianym dachem, kostka do wyłożenia pasów do ustawienia samochodu i to właściwie wszystko. Jeśli powierzchnia wiaty nie przekracza 25 m.kw, nie musimy starać się o pozwolenie na budowę. Oczywistą niewygodą jest wiatr czy niska temperatura zimą. Ale wiata garażowa może być rozwiązaniem przejściowym do czasu zbudowania garażu z prawdziwego zdarzenia.
RR