Aktualności

Tort z tacek

data dodania: 2018-01-24

Projektanci domów jednorodzinnych nieraz, zmagając się z niezakorzenieniem, tą dolegliwością współczesności, szukają sposobów na odwołanie się do charakteru budownictwa regionalnego. Zwykle działania te są dość nieskomplikowane i sprowadzają się do sięgnięcia po miejscowe materiały budowlane: terakota we Włoszech, łupek w Anglii, oblicowanie z drewna w Europie Wschodniej. Japoński przybysz, Sou Fujimoto, podszedł do zagadnienia od innej strony: zaprojektowany przezeń wysokościowiec w Nicei, Meridia Plazza, odwołuje się do idei „przestrzeni publicznej”, placu i luzu – ale w nadzwyczaj abstrakcyjny sposób.

Meridia Plazza, jak widać na zdjęciu, będzie wzniesiona z kolejnych, opartych na żelbetowych dźwigarach, nieregularnych tarasów o nieregularnym, falistym wykroju. Organiczność form podkreślona będzie przez równie nieregularne, owalne otwory, które – to szczególnie finezyjne rozwiązanie – stanowić mogą obramowanie dla drzew, posadzonych na niższych piętrach. Obsadzanie drzewami fasad wysokościowców jest od kilku lat bardzo modne (choć warto zgryźliwie zauważyć, że zdecydowanie więcej drzew rośnie w ten sposób na ekranach projektantów niż w rzeczywistości; kłopotów z nawadnianiem, napowietrzaniem i penetracją korzeni nadal nie udaje się łatwo rozwikłać), zwykle jednak łagodzona jest jedynie w w ten sposób zbyt regularna bryła budynku; to przenikanie pni palm i otworów w wyżej położonych tarasach jest rozwiązaniem jedynym w swoim rodzaju.

Będzie to oczywiście rezydencja dla zwycięskiego kapitału – nazwa tworzonej nakładem 275 mln euro mikrodzielnicy, Cité du Bien-Être, mówi sama za siebie – ale fantazja architekta, który oferuje projekt domu, wyglądającego jak wielki tort bezowy każe spojrzeć na te rozwiązania z wyrozumiałością. [ws]

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...
Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij