Aktualności

Dom Rietvelda w Utrechcie ... nowoczesny od 90 lat.

data dodania: 2014-03-18

Architektura jest dziedziną, która podlega bardzo szybkim i intensywnym przemianom. Ciągły wysyp nowych materiałów oraz technologii, zmiany zasad i sposobów tworzenia projektów, czy też trendów sprawiają, że budynek w fazie projektowania uznawany za nowatorski, po zakończeniu budowy stawał się po prostu zwyczajny, a po kilku latach sprawiał wręcz wrażenie przestarzałego i nieciekawego. Są jednak projekty domów, które mimo upływu czasu nadal zachwycają swoją nowoczesną bryłą i stylem, zupełnie jakby były wybudowane zaledwie przed kilkoma dniami, a nie ... 90 lat temu.

Dom Rietvelda w Utrechcie

Dom w Utrechcie zaprojektowany został przez Gerrita Thomasa Rietvelda, holenderskiego architekta i projektanta mebli w 1924 dla dr Truus Schröder-Schräder. Jest jednym z najlepiej znanych przykładów De Stijl (neoplastycyzmu), który charakteryzował się zastosowaniem dwóch podstawowych linii pionu i poziomu, a także trzech kolorów zasadniczych (żółty, niebieski i czerwony) oraz trzech "niekolorów" (biel, czerń i szarość). Ten dwupiętrowy budynek zdecydowanie wyróżnia się spośród otaczającej go architektury. Jego bryła jest kolarzem płaszczyzn i linii, izolujących poszczególne części od siebie i dających im pełną niezależność dzięki czemu uzyskano efekt rozdzielenia budynku na poszczególne bryły geometryczne. Kolory zostały dobrane tak, aby wzmocnić plastyczność elewacji, mamy więc białe płaszczyzny wraz z prostymi poręczami, czarne obramowania prostokątnych otworów okiennych oraz czerwone i żółte liniowe elementy wykończenia. Co ciekawe początkowy projekt zakładał, wykonanie budynku w całości z betonu. Okazało się to jednak zbyt drogie w realizacji i betonowe pozostały jedynie fundamenty i balkony, natomiast ściany wybudowano z cegieł.

Przestrzeń wewnętrzna niewiele różni się od tej zewnętrznej. Zastosowano tu podobny układ powierzchni oraz tą samą paletę barw. W przypadku parteru możemy mówić jeszcze o "tradycyjnym" rozmieszczeniu pomieszczeń, gdyż wokół centralnie umieszczonej klatki schodowej znajduje się kuchnia oraz trzy pokoje. Poddasze natomiast zostało zaprojektowane tak, aby tworzyć dynamiczną i zmienną przestrzeń otwartą. Efekt ten, uzyskano stosując system przesuwanych i obrotowych paneli, który pozwalał w zależności od potrzeby na stworzenie wielkiego, otwartego salonu lub kilku mniejszych oddzielnych pokoi. Interesująca jest również sprawa okien, które aby sprostać rygorystycznym normom o przecinaniu płaszczyzn De Stijl, otwierają się jedynie pod kątem 90 stopni do ściany.

Po śmierci pani Schroeder w 1985 budynek został odrestaurowany i obecnie jest otwarty dla zwiedzających. W 2000 roku został wpisany na listę zabytków światowego dziedzictwa UNESCO.

GC

źródło fot.:  Hay Kranen / CC-BY'  oraz nl.wikipedia

 

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-31

Okolice Sylwestra to naturalny czas, by pomyśleć o recyclingu tego, co pozostaje po szampańskich zabawach – także w kontekście budownictwa i wykorzystywania odpadów jako surowców.
Projektów „Domów z butelek” powstało już kilkaset, wszystkie według podobnego schematu: położone na płask, połączone spoiwem butelki świetnie sprawdzają się jako cegły. Sprawdziłyby się pewnie i butelki od szampana, wyjątkowo przecież grubościenne, więc i odporne, choć ze względu... więcej...

data dodania: 2018-12-30

Doniczki? Oczywiście. Sadzonki w kuchni? Jak najbardziej. Ogródek z warzywami za domem? Coraz częściej, w miarę, jak rośnie moda na „eko”. Ale umieszczenie gigantycznych donic na warzywa i zboża na fasadzie budynku, tak, by łatwo było można po nie sięgnąć, to pomysł, na który wpada niewielu projektantów domów jednorodzinnych: na szczęście architektom ze studia Bomzero w Kuala Lumpur nie zabrakło odwagi ani fantazji.

więcej...
data dodania: 2018-12-29

Wykorzystywanie dawnych, zrujnowanych lub w najlepszym razie porzuconych budynków gospodarczych na nowe domy jednorodzinne to częsta, modna i cenna dla krajobrazu kulturowego praktyka. Od Skandynawii po Nową Anglię dawne młyny, kaszarnie i stajnie są przebudowywane i częściowo wyburzane, by stworzyć miejsce dla nowych mieszkańców. Ale rozwiązanie, po które sięgnęło mediolańskie studio Wok, idzie o kilka kroków dalej: dawna murowana stodoła, stojąca w toskańskim pejzażu, została... więcej...

data dodania: 2018-12-28

Rozwiązanie, zaproponowane przez belgijskie studio architektoniczne Gijs Van Vaerenbergh, na pozór niewiele znaleźć może zastosowań w architekturze: flamandzcy twórcy zaprojektowali bowiem rodzaj pawilonu, przeznaczonego na uroczystości na… niemieckim cmentarzu wojennym z pierwszej wojny światowej. A jednak elegancja  i prostota tego rozwiązania są czymś, do czego nawiązać mogą projektanci małej architektury i domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-12-23

Projekty domów jednorodzinnych zazwyczaj odwołują się do logiki symetrii: konkretne budynki są skupione wokół centralnego miejsca (jadalni, kuchni), za czym w chłodniejszym klimacie przemawia również ekonomia i ergonomika. W Argentynie można jednak mniej przejmować się tego rodzaju względami: może dlatego architekt Pablo Gagliardo zdecydował się na wzniesienie budynku o powierzchni aż 370 m.kw. na planie wąskiego prostokąta?

więcej...
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...