Aktualności

Betonowe domy warte uwagi

data dodania: 2014-07-11

Wracając do tematu projektów domów jednorodzinnych w konstrukcji betonowej, chcielibyśmy Państwu znów przybliżyć kilka ciekawych planów zrealizowanych na świecie. Projekty te cechuje śmiała surowość brył, nie tylko mamy tu na myśli zimny kolor ale również formę jaką architekci nadali tym budynkom mieszkalnym. Warto zaznaczyć że każdy z projektów był tworzony tak aby komponował się z działką i jej otoczeniem. Domy mimo powierzchownej surowości są bardzo przytulne i wyjątkowo funkcjonalne co zwiększa chęci zamieszkania w nich.

 

Casa Larain, Bahia Azul w Chile zrealizowany w 2002  roku projekt , autorstwa Cecili Puga Larrain o, znajduje w dzielnicy  Los Vilos  miasta Chile. Jest domem projektowanym specjalnie dla dużej rodziny. Ukazuje dokładnie charakter południowo-amerykańskiej architektury. Teren na którym został usytuowany to skalista, spadzista działka o powierzchni 201 m2 leży w  malowniczym krajobrazie nad brzegiem oceanu spokojnego Budynek otacza duża  ilość  zieleni projektowanej i istniejących lasów. W założeniu zaprojektowano również rozległy ogród  który otacza patio będące równocześnie miejscem postojowym dla samochodów. Do betonowo kamienistego tarasu prowadzą kamieniste ścieżki. Dom nie jest ogrodzony a jego otoczenie spójnie łączy się z krajobrazem. Powierzchnia całkowita domu wynosi 5000m2. Dojście do budynku, prowadzi przez południową część tarasu. Wejście do budynku znajduje się na ścianie południowej pawilonu północnego. Dom Bahia Azul składa się s trzech pawilonów. Dwóch oddzielnych jako parterowe oraz jeden nadwieszony jako piętro. Pierwsza z brył parteru, najdalej wysunięta na północ, układem konstrukcyjnym dzieli się na trzy strefy: Główną, największą, łączącą kuchnię z jadalnią, oraz wyjściem na taras który mieści strefę wypoczynkową. Kolejna część to dwa skrajne pokoje biurowe domknięte  z drugiej strony ze strefą wejściową mieszczącą komunikację, garderobę. Druga z brył to oddzielna część domu rozgraniczona  jedną, większą przestrzenią na strefy mieszczące  pokoje sypialniane. Każdemu z pokoi towarzyszy osobna łazienka. Każdy z pokoi posiada wyjścia na taras.  Piętro z parterem komunikują kręte schody ulokowane w wewnętrznym narożniku jednej z brył. W kontekście całego domu  znajdują się niemal w środkowej części parteru . Pawilon nadwieszony podzielony na trzy części, mieści wspólny, południowy pokój dzienny, północna sypialnię oraz niemal centralnie usytuowaną strefę komunikacyjną połączoną z łazienką. Minimalistyczne elewacje w surowym betonie, w stonowanej, naturalnej kolorystyce. Widoczne ślady po deskowaniu tworzą chropowatą powierzchnię. Efekt będący pozostałością po deskowaniu tworzy fakturę zbliżoną wyglądem do płyt betonowych. Elewacje wzbogacają duże aluminiowe zaszklenia. Dłuższym fasadom bryły nadwieszonej oraz północnej towarzyszy surowy rytm rozmieszczenia okien. Minimalistyczna powierzchnia ścian pozwala na odważną konfigurację układu brył co sprawia wrażenie trójwymiarowości. Wizualnie zachodzą za siebie, rozmijają się. Architektura o konstrukcji żelbetowej. Budynek wykonany z trzech równych form betonowych. w rożnych konfiguracjach ale wzajemnej relacji.  Podłużne bloki w kształcie zbliżonym do klasycznego domu z dachem dwuspadowym.  Dwie bryły dolne rozmijają się. Pomiędzy nimi widać prześwit otwarty na krajobraz. Umożliwia on przejście na drugą stronę Trzecia bryła jako kondygnacja leży odwrócona łącząc dwie dolne częścią mieszczącą korytarz. Każda z form  ma przypisana dla siebie konkretna funkcję. Wisząca, trzecia forma daje częściowe zadaszenie dla tarasu i przejścia pomiędzy parterowymi bryłami.

Concrete House in Azeitao to projekt jednorodzinnego domu , autorstwa Atelier Central Arquitectos znajduje się w słonecznej Portugalii a dokładniej w małym miasteczku Azeitao na południowym brzegu rzeki Tag. Koncepcja domu  uwzględnia oczekiwania rodziny którym było między innymi stworzenie architektury otwartej widokowo na pobliski grzbiet gór Arrábida. Concrete house leży w górzystym terenie Wokół założenia nie zaprojektowano zieleni . Dom z trzech stron otacza ziemisty plac. Jego część bezpośrednio przy podcieniach wyłożona drewnianym podestem. Granice działki podkreślone wysokim, betonowym murem. Łączy się z nim jedna ze ścian domu. Budynek trzykondygnacyjny. Ściany - południowa i zachodnia parteru cofnięte. Utworzony przez to podcień stwarza dodatkową funkcjonalną przestrzeń zadaszonego tarasu, chroni wnętrze parteru przed nadmiernym nasłonecznieniem. Elewacje surowe, betonowe są tłem dla dużych okien. Ściany parteru dłuższej ściany  przeszklone, cofnięte, przysłonięte drewnianą ruchomą zasłoną. Naturalne zmiany w kolorze i fakturze spowodowane upływem czasu są jednym z elementów składających się na charakter budynku. Ściana połączona z murem jako jedna z najbardziej minimalistycznych posiada  jedynie małe, centralnie ulokowane  okno. Ściana do niej przeciwległa mieści wcięcie loggi znajdującej się na piętrze, narożne okno w części parterowej przesłonięte  żaluzją w kontrastowym kolorze oraz ukazuje część wyciętego podcienia przesłoniętego drewnianą przesuwną ścianka. Drewno ściany i beton elewacji powyżej dzielą aluminiowe listwy szyn.  Konstrukcja budynku żelbetowa. Forma prosta w kształcie  minimalistycznej, surowej, kostki z czterospadowym dachem. Wnętrza o silnym charakterze pasują do prostej formy bryły. Bezokapowy, nieproporcjonalny dach pokrywa blacha ocynkowana. Do dachu od strony ulicy widać spłaszczony zabudowany balkon który z profilu przypomina komin.

Via Azul House zrealizowany w 2005 roku projekt domu autorstwa Guillermo Acuna Arquitectos Asociados znajduje się w południowej części  Santiago w  Chile. Teren na którym usytuowano dom to spadzista działka o powierzchni 166 m2. Znajduje się na stromym wzgórzu. Wokół rozpościera się malowniczy górski krajobraz z widokiem na Andy. Koncepcja budynku nawiązuje do otoczenia. Okolica jest często nawiedzana przez trzęsienia ziemi. Dwukondygnacyjny Dom o powierzchni całkowitej 1.790m2  . Wnętrze budynku na planie koła jako jedna strefa główna mieszcząca główny obszar życia rodziny. Składa się na niego niemal  centralnie usytuowany pokój dzienny, oddzielony  przesuwna ścianką za którą znajduje się gabinet będący wg założenia prywatnym studio, obudowaną , główną klatkę schodową oraz trzy, geometrycznie rozmieszczone pomieszczenia ograniczone falistymi zaszklonymi ścianami. Pierwsze to dodatkowa klatka schodowa, drugie mieści łazienkę a trzecie jest zespołem na który składa się kuchnia oraz dwie skrajnie usytuowane łazienki. Główną kondygnację doświetla wycięty, obszerne otwór w podłodze przedzielony strefą wypoczynkową na dwie nierówne części. Kształt bryły przypomina spłaszczony walec. Via Azul posiada jedna betonową, minimalistyczna elewację która jak druga skóra oplata budynek dookoła. Konstrukcja betonowa Via Azul projektowana tak aby była odporna na trzęsienia ziemi. Surowa bryła w kształcie spłaszczonego walca wsparta na ukośnych, płaskich  słupach od strony stromej skarpy.

 

 /rz/

 

 

Listopad 2017
data dodania: 2017-11-20

Nieraz czynnikiem przesądzającym przy wyborze projektu domu jednorodzinnego bywa kształt dachu: dachy spadziste, dawniej standard w przypadku projektów „zakopiańskich” i rustykalnych, częste również jako standardowe rozwiązanie na wsi, w ostatnich latach bywały wypierane przez dachy płaskie, z minimalnym jedynie nachyleniem. Rozwiązanie, zaproponowane przez szwedzką pracownię Utopia Arkitekter pokazuje, że spadzisty, ostro złamany dach może być świetnym, inspirującym rozwiązaniem.

więcej...
data dodania: 2017-11-17

Zwykle staramy się, żeby wznoszony budynek był odpowiednio wysoki, żeby wyglądał reprezentacyjnie, żeby projekt domu dopasowany był do krajobrazu, miejscowej kultury budownictwa (nie mówiąc już o planie zabudowy przestrzennej), do najbliższego otoczenia. Bywają jednak sytuacje, gdy zależy nam na tym, by nasza realizacja była – sięgając po angielską frazę – low profile: by budynek ostentacyjnie wręcz nie rzucał się w oczy. Jak można osiągnąć taki efekt?

więcej...
data dodania: 2017-11-16

Postmodernizm nauczył nas, że żaden styl się nie kończy: zespół uczniów Zahy Hadid wnosi filigranowe sklepienia jak w angielskich katedrach późnego gotyku, brutaliści tną kolejne bloki betonu, na amerykańskich pustyniach wznoszone są z rudej cegły wierne kopie kopuł romańskich, no a klasycyzm zawsze jest en vogue. Tylko art deco jakoś nie miało dotąd szczęścia. Zmienia to się za sprawą pracowni Morris Adjmi Architect, która projektuje właśnie w sercu Nowego Jorku wieżowiec... więcej...

data dodania: 2017-11-14

Historia jednego z najładniejszych rzymskich placów rozpoczęła się od areny. Papież Innocenty X zlecił wzniesienie placu na gruzach dawnego „cyrku” Domicjana i w efekcie uzyskaliśmy – wiadomo – owal, wiernie odtwarzający „w negatywie” antyczny budynek: gdzie stały mury theatrum, rozpościera się przestrzeń placu, gdzie rozciągały się błonia – ciągnie się pierzeja budynków. Czy podobny efekt – „negatywu” dawnej budowli – można osiągnąć, projektując... więcej...

data dodania: 2017-11-11

Wiele pojawia w architekturze wnętrz rozwiązań frapujących, fantazyjnych, „przekombinowanych”. Ale czasem pojawiają się takie, które po prostu rzucają na kolana. Jeśli w dodatku ich skala czy zastosowana technologia nie stanowią przeszkody, by wykorzystać je w projekcie domu jednorodzinnego – to właściwie na co czekamy, by po nie sięgnąć? A to, jak się wydaje, przypadek filaru, podtrzymującego strop sklepu perfumeryjnego w Londynie.
 

więcej...
data dodania: 2017-11-10

Rodziny powiększają się, na szczęście zwykle bez oglądania spotów o królikach w rodzaju tego, jaki zafundowało nam ostatnio Ministerstwo Zdrowia. Jak pomieścić się w domu jednorodzinnym i czy da się zamówić projekt, który przewidywałby kolejne etapy rozbudowy w miarę potrzeby? Czy dom jednorodzinny może się „składać” i „rozkładać” jak namiot, do którego dokładamy werandę, albo sławetna meblościanka Kowalskich?

więcej...
data dodania: 2017-11-04

Fasady z jednolitej cegły lub kamiennych płyt, ozdobione tylko fryzem dekoracyjnym, robią naprawdę duże wrażenie na użytkownikach. Tyle, że nawet najpiękniejszy fryz zwykle powstaje w budynkach bez okien, a czasem również drzwi i klamek. Warto o tym pamiętać, zanim w projekcie domu jednorodzinnego sięgniemy po tzw. ślepą ścianę.

więcej...
data dodania: 2017-11-02

Oczywiście, w niejednym domu jednorodzinnym nie brakuje osób zdyscyplinowanych (niektórzy mogli by je określić mianem neurotyków), które są w stanie spędzić dziesiątki godzin na jesiennym grabieniu liści. Wysokie sterty wypełnionych nimi plastikowych worków piętrzą się przed bramami, czekając na wywózkę.. do kompostowni? Żeby! Najczęściej do spalarni.
A przecież można inaczej. I nawet, jeśli musimy mieć zamieciony trawnik, uwzględnić w projekcie miejsce na kompost... więcej...

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij